Hogart Business Systems

Case Study

Malow Produkcja Przemysłowa i Budownictwo

JD Edwards EnterpriseOne 8.10 w firmie Malow

Firma się rozrastała, powiększał się wolumen produkcji, a także gama produktów. Ponieważ nie było już miejsca w dawnej lokalizacji, zapadła decyzja o rozbudowie zakładu. Decyzję tę wspomógł fakt powstania Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, gdzie warunki prowadzenia biznesu były znacznie ułatwione. W tejże strefie w 1997 roku założono spółkę-córkę o nazwie Malow i zbudowano od zera nowy zakład produkcyjny.

"Do nowopowstałego zakładu została przeniesiona większość produkcji Litpolu i od jesieni 1998r. produkcja ruszyła pełną parą. Dzięki powiększeniu powierzchni fabryki można było jeszcze bardziej rozwinąć wachlarz produktów, wzbogacając go np. o unikatowe meble metalowe, takie jak sejfy, czy regały przesuwne używane w największych archiwach dokumentów - w takich instytucjach jak ZUS i Urzędy Skarbowe. Godnym odnotowania jest fakt, że zagraniczne udziały w firmie Litpol zostały w 2005 roku odkupione przez polskich współwłaścicieli, dzięki czemu dzisiaj jest to przedsiębiorstwo oparte w 100% o rodzimy kapitał. 

Od pomysłu do spedycji

Proces produkcji asortymentów wytwarzanych w Malowie jest bardzo nowoczesny i opiera się na procesie tworzenia mebli praktycznie "od zera". Podstawowym surowcem jest blacha, którą zakład kupuje w wielu różnych rodzajach. Blacha jest cięta, wykrawana, potem składana, zgrzewana lub spawana. Tak przygotowane elementy są poddawane procesowi mycia i fosforanowania, co zabezpiecza przed korozją; na końcu odbywa się lakierowanie farbami proszkowymi, odpornymi na chemikalia. Gotowe elementy składowe są montowane w najrozmaitszych kombinacjach do postaci gotowych mebli.

"Proces jest rozbudowany nawet jeszcze bardziej, ponieważ w zakładzie funkcjonuje własna sekcja rozwoju wyrobów, a także specjalizowany dział marketingu penetrujący rynek i poszukujący ciekawych inspiracji do rozwijania asortymentu firmy. Można zatem powiedzieć, że nasze produkty powstają u nas już na etapie pomysłu, który następnie przyobleka się w prototyp rozrysowany na schematach i poddawany rozlicznym badaniom przed skierowaniem do produkcji. Mamy rozbudowany także proces po zakończeniu produkcji, gdyż sami zajmujemy się sprzedażą gotowych wyrobów oraz ich pakowaniem i spedycją" - mówi Prezes Zarządu Malow.

Bogactwo procesów

Malow oferuje ogromną gamę produktów z katalogu, ale także przyjmuje zamówienia na projekty nietypowe. Mogą to być wyroby całkowicie unikatowe, albo modyfikacje tych już istniejących. Zakład jest zorganizowany w ten sposób, że jego część obsługuje produkcję w krótkich seriach lub w pojedynczych sztukach, zaś inna część jest wydzielona do produkcji najbardziej typowych mebli, możliwych do masowej produkcji.

"Produkcja na zamówienie daje nam wielką przewagę konkurencyjną, ponieważ podejmujemy się wykonać dowolne, nawet bardzo skomplikowane zamówienie. Oczywiście jest to nieco uciążliwe, ale za to właśnie cenią nas nasi klienci wiedząc, że wykonamy dla nich każdy nietypowy projekt" - dodaje Prezes Zarządu Malow.

Miarą skomplikowania procesów produkcyjnych jest fakt, że Malow produkuje ok. 5000 różnych wyrobów, w każdym jest ok. 10 części składowych, każda w kilku możliwych kolorach. Daje to astronomiczną liczbę kilkudziesięciu tysięcy elementów, których obiegiem trzeba zarządzać tak, aby cała produkcja była realizowana zgodnie z zamówieniami, bez magazynowania części. Zakład działa zgodnie z zasadami Kaizen, inaczej Just In Time - ponieważ nie ma potrzeby utrzymywania kosztownych magazynów, zakład osiąga znaczące oszczędności, a przy tym szybkość produkcji i krótkie czasy realizacji każdego zamówienia.

Potrzebny system najlepszy w swojej klasie

Pierwsze systemy informatyczne zainstalowane w firmie obsługiwały obszary księgowości i gospodarki magazynowej, jednak już w połowie lat 90. zaczęto myśleć o oprogramowaniu do wspomagania projektowania oraz produkcji. Potrzebny był kompleksowy system klasy ERP, który powiązałby różne wyspowe programy już działające w przedsiębiorstwie (w tym np. finanse oraz kadry i płace), a przy tym połączyłby w jeden łańcuch procesy przyjmowania zamówień na produkty, ich wytwarzania i następnie sprzedaży. System musiał być także przygotowany na możliwość operowania ogromną liczbą elementów zapamiętanych w bazie danych. Tylko system z "górnej półki" mógł spełnić tak wyśrubowane wymagania.

"Pierwszym podejściem do rozwiązania problemu był zintegrowany system produkcji francuskiej, który jednak nie spełnił naszych oczekiwań. Zawodna była w nim baza danych, na dodatek system okazał się bardzo mało elastyczny i nie dawał się przystosować do naszych specyficznych procesów biznesowych. Po dwóch latach zmagań musieliśmy się z nim rozwieść i poszukiwania rozpoczęły się na nowo" - mówi Prezes Zarządu Malow.

Drugi etap informatyzacji rozpoczął się w roku 2003 od wykonania profesjonalnego audytu informatycznego, określającego potrzeby przedsiębiorstwa tym obszarze. Badanie wykonane przez specjalizowaną firmę konsultingową określiło dokładnie zakres procesów biznesowych koniecznych do objęcia wspomaganiem informatycznym i wskazało kierunek poszukiwań systemu zintegrowanego, najbardziej dopasowanego do potrzeb. Jak powiedziała Pełnomocnik Zarządu ds. ZSI Malow: -„Poszukiwany był system dobrze przystosowany do możliwości firmy średniej wielkości, do tego dedykowany do obsługi produkcji dyskretnej i możliwy do dalszej rozbudowy, zwłaszcza pod kątem obsługi przedsiębiorstwa wielozakładowego, mającego oddziały także za granicą”.

JD Edwards zwycięzcą konkursu

Do konkursu przystąpiło sześciu dostawców oprogramowania ERP, do finału zakwalifikowały się trzy systemy zintegrowane. Ostatecznie wybrano pakiet Oracle JD Edwards zaproponowany przez firmę Hogart. Wdrożenie rozpoczęło się w lipcu 2005 roku i zakończyło z powodzeniem po 12 miesiącach.

"O wyborze rozwiązania JD Edwards zadecydowało wiele czynników, między innymi kompetencje i doświadczenie konsultantów firmy Hogart, renoma producenta, liczne referencje w branży produkcyjnej w kraju i na świecie, ale także przystępna cena, dopasowana do możliwości firmy sektora MSP. Doszliśmy do wniosku, że system ten spełni nasze wymagania zarówno dzisiaj, jak i w przyszłości - dzisiaj mogę powiedzieć, że nasze przypuszczenia całkowicie się potwierdziły. Należy zaznaczyć, że szkolenia i wdrożenie ZSI wymagało od zespołów wdrażających bardzo dużego zaangażowania i ogromnej pracy, za co należą się słowa podziękowania" - kończy Prezes Zarządu Malow. Miarą powodzenia przeprowadzonego projektu jest fakt, że firma Malow nie musiała w czasie jego trwania ani na chwilę przerywać produkcji i sprzedaży. Ważne jest także to, że od czasu rozpoczęcia wdrożenia firma notuje ciągły wzrost obrotów oraz rentowności. Dzisiaj system już pracuje i na bieżąco obsługuje działalność firmy, jednak wciąż się rozrasta - w następnej kolejności planuje się wdrożenie Planowania Produkcji, Zaawansowanych Cenników, Środków Trwałych oraz Planowania Transportu.

„Jednym z czynników powodzenia projektu w firmie Malow było bardzo dobre przygotowanie przedsiębiorstwa do zaplanowanego wdrożenia. Powołano tam menedżera w randze pełnomocnika zarządu ds. zintegrowanego systemu informatycznego, powstało także wiele grup roboczych, które w czasie trwania projektu współpracowały bezpośrednio z konsultantami firmy Hogart. Okazało się, że dobra współpraca klienta, firmy wdrożeniowej oraz dostawcy oprogramowania jest - kto wie czy nie najważniejszym - elementem decydującym o powodzeniu przedsięwzięcia takiego jak projekt informatyczny. Malow jest firmą należącą do sektora MSP, która jednak pod względem skomplikowania procesów produkcyjnych może się równać z o wiele większymi organizmami gospodarczymi. Do takich właśnie klientów jest kierowana oferta aplikacji Oracle JD Edwards, które spełniają wszystkie kryteria stosowane przez polskie małe i średnie przedsiębiorstwa w procesie wyboru rozwiązania informatycznego. Są dostępne cenowo, łatwe w użytkowaniu, wstępnie sparametryzowane stosownie do potrzeb konkretnych branż, skalowalne i w wysokim stopniu bezpieczne, a także w pełni zlokalizowane” - Marcin Penczek, Prezes Zarządu, Hogart

Metryka systemu

Nazwa: Oracle JD Edwards EnterpriseOne 8.10 Integrator: Hogart Sp. z o.o. Liczba użytkowników: 40 Sprzęt: IBM Baza danych: MS SQL System operacyjny: Windows 2003 Server

Wdrożone moduły:

  • Książka Adresowa
  • Księga Główna
  • Należności
  • Zobowiązania
  • Gospodarka Magazynowa
  • Sprzedaż
  • Zaopatrzenie
  • Dane o Wyrobach
  • Zarządzanie Produkcją
  • Konfigurator
  • Zarządzanie Jakością

O firmie Malow

Założona w 1989r. firma specjalizuje się w produkcji mebli metalowych, które sprzedaje w kraju i za granicą. Firma zatrudnia ponad 500 pracowników. Już w 1998 roku Malow uzyskał certyfikat ISO 9001, zaś w roku 2003 jego najnowszą wersję ISO 9001:2001 zorientowaną szczególnie na procesy biznesowe; ponadto w roku 2005 firma zdobyła certyfikat ISO 14001. Malow został wyróżniony licznymi nagrodami: w roku 2004 – Gazela Biznesu przyznana przez Dziennik „Puls Biznesu”; w roku 2002 – certyfikat "Najlepsza Polska Jakość" wydany przez Europejski Instytut Jakości. Malow za swoje wyroby otrzymał trzykrotnie Medal Europejski; jego 7 wzorów mebli otrzymało tytuł "Dobry Wzór" przyznawany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.

Produkty Malow

  • Meble biurowe
  • Meble socjalne
  • Meble warsztatowe
  • Meble medyczne i laboratoryjne
  • Meble szkolne
  • Meble do autosalonów
  • Regały przesuwne
  • Sejfy
  • Skrzynki pocztowe

Powrót do listy sukcesów naszych klientów
Powrót do góry